Canada #6 - Reisverslag uit Toronto, Canada van Ronne Brunekreef - WaarBenJij.nu Canada #6 - Reisverslag uit Toronto, Canada van Ronne Brunekreef - WaarBenJij.nu

Canada #6

Blijf op de hoogte en volg Ronne

09 Februari 2017 | Canada, Toronto

Lieve allemaal,

Hoe gaat het met jullie in het ''kleine'' landje aan de andere kant van de zee? Het is alweer bijna 2 maanden geleden sinds mijn laatste blog. De hoogste tijd dus om jullie op de hoogte te stellen.

December is ook hier een feestmaand van ''de man met de witte baard'', al gaat het in dit geval over de kerstman in plaats van Sinterklaas. Winkels doen er vrolijk aan mee en Her en der zijn er opblaas kerstmannen in tuinen te vinden. In tegenstelling tot Nederland, is kerst hier toch meer een feest voor kinderen. Secret Santa wordt in University kringen gespeeld, maar eenmaal die fase gepasseerd hoor je er sporadisch iets over. Daar waar ik in Nederland gemiddeld genomen zo'n 5 keer per jaar Sinterklaas vierde, heb ik de goedheiligman dit jaar geheel overgeslagen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het gemist heb, dus misschien een goede impuls om volgend jaar het heft in eigen hand te nemen en een Secret Santa party te organiseren.

In Canada doen ze aan 1e kerstdag en boxing day. Tweede kerstdag bestaat niet. Net als in Nederland staat kerst in het teken van familie. Het grootste verschil is echter dat men in Canada thuis eet terwijl Nederlanders deels hun eigen keuken inruilen voor die van een restaurant. Het was dan ook een gek gezicht om op kerstavond en 1e kerstdag bijna alle restaurants gesloten te zien. Met de nadruk op ''bijna''. Waar ga je in Nederland heen (als student) als alle winkels dicht zijn en je geen eten in huis hebt? Just, de Chinees. In Canada idemdito. Boxing day daarentegen is iets wat wij in Nederland niet kennen. Ik vraag mij af voor hoelang, omdat tradities als Black Friday (november) meer en meer hun intrede vinden. Boxing day is DE sales dag van het jaar. Niet alle winkels doen eraan mee, maar als je een beetje goed zoekt kun je goede deals vinden. Mijn ski jas was niet bestand tegen de -20 temperaturen dus de missie winterjas was geboren. Op aanraden van Jordan ben ik een paar dagen van te voren diverse winkels af gegaan om jassen te passen. Uiteindelijk een winkel uitgekozen. Ik geloof dat we om kwart over zes 's ochtends al in de rij stonden. Onder het mom ''Als je dan toch vroeg op moet dan kan dat extra uurtje er wel bij''. De winkel deelde gratis warme choco en paraplu's uit. De ontmoeting met een Nederlandse vrouw die sinds de jaren 70 in Canada woont maakte de wachttijd zelfs leuk. Gelukkig werd mijn wachten beloond en heb ik nu een super warme winterjas:) #BoxingDay#Beentheredonethat!

Heel veel tijd om bij te slapen had ik niet, want later die dag heb ik mijn ouders en broertje opgehaald van het vliegveld. Zij zijn hier 1,5 week geweest. Ik vond het erg leuk en fijn om tijd met ze door te brengen. Het betekend veel voor mij dat ze een beeld hebben bij het land, de stad en mijn leven hier. Time flies if you are having fun. Voordat ik het wist zaten we wederom in de auto. Dit keer om ze niet op te halen, maar weg te brengen naar het vliegveld.

Oud & nieuw is hier anders. Mensen doen niet aan vuurwerk afsteken. In plaats daarvan gaan ze naar vuurwerkshows. Een groot plein met DJ's voorafgaand aan 12 uur was top! Mega crowded, maar goede sfeer. De vuurwerk show was mooi, maar het haalt het bij lange na niet bij wat wij in Nederland gewend zijn. In Utrecht gaat het makkelijk door tot een uurtje of 2. In Canada sluiten alle kroegen om 2 uur. Je betaald makkelijk 100-150 dollar voor een kaartje. Omgerekend is dit zo'n 75 tot 100 euro. Laat maar zitten dus, dacht ik. Wel ben ik, op zijn Canadees, rond twee uur 's nachts Poutine gaan eten haha. Dit is een mengsel van patat, gravy en kaas met oneindig veel variaties.

Diverse mensen die ik in Canada heb ontmoet hebben mij aangeraden de sales in te gaan o.b.v. mijn toekomst visie: In de toekomst wil ik het gat tussen de wetenschap en het bedrijfsleven verkleinen. Pharmaceutische en biotech bedrijven vragen allemaal een paar jaar relevante sales ervaring. Een branche waar heel moeilijk tussen te komen valt als Nederlander, helaas. Om toch sales ervaring op te doen werk ik sinds kort als sales consultant m.b.t. office supplies. Het is niet mijn droombaan, maar de vaardigheden die ik er leer zijn leerzaam.

Wordt vervolgd :)

Dikke knuffel en veel liefs,
Ronne

  • 10 Februari 2017 - 13:12

    Carla:

    Lieve Ronne en Jordan,
    Fijn om weer wat van je te horen, Ronne!
    Klinkt allemaal goed en prima om met deze baan te starten!
    Goede ervaring. Ellie en Jakob kwamen hier deze week. Gezellig dus.
    Wij waren net uit Cuba terug, dus heel wat af te kletsen samen.
    Het lijkt of je al goed aan het inburgeren bent!
    Bevalt jullie woning goed? En dichtbij Chinatown, begrijp ik.
    Maakt de omgeving uitdagend denk ik.
    Stuur je jullie adres door?
    Leuk om dan bv via streetview te kunnen kijken hoe jullie woonomgeving eruit ziet.
    Veel succes met de verkoopervaringen, met jouw charme moet dat zeker lukken!
    Liefs
    Carla

  • 13 Februari 2017 - 08:55

    Emilie:

    Lieve Ron, wat heerlijk om weer wat over al je avonturen te lezen; super tof om deze tradities mee te maken, maar er toch stiekem achter te komen dat het vieren van Sinterklaas ook best heel leuk is! Fijn dat je een baan hebt; ondanks alle spannende nieuwe dingen doe je het wel gewoon even, ik ben trots op je! Ik kijk nu alweer uit naar je nieuwe verslag! Het ga je goed, veel liefs uit Nederland! X

  • 13 Februari 2017 - 20:20

    Ronne:

    Lieve Carla en Emilie,

    Bedankt voor jullie lieve reacties! Doet mij erg goed :) Hoop dat alles goed gaat met jullie. Carla, ik zal je zo
    meteen mijn adres sturen via Facebook. Dikke kus en veel liefs

Verslag uit: Canada, Toronto

Canada

Lieve lezers,

Het is weer tijd voor reis numero 2! In 2014 heb ik met heel veel plezier Azië onveilig gemaakt. Een fantastische tijd die ik voor geen goud had willen missen. Ik riep nog zo ''No way dat ik een buitenlander tegenkom''. Nu, twee jaar later, ben ik die buitenlander achterna gereisd. Het moment dat mijn tweede grote avontuur begint. Bestemming: Toronto (Canada).

Na lang twijfelen heb ik afgelopen zomer besloten om mijn buitenlander, Jordan, op te zoeken. Ik wilde graag weten hoe het samenzijn met hem zou bevallen in het ''echte'', of beter gezegd alledaagse leven. Het bleek nog steeds te werken en dat heeft er toe geleid dat hij afgelopen kerst in Nederland is geweest en dat ik nu hier zit. Voor een jaar! Wie had dat gedacht?! :)

Het ongetwijfeld fantastische jaar dat komen gaat heeft naast haar plus punten ook een aantal keer zijden. De afgelopen periode was hectisch vanwege het vele uitzoek en regel werk. #wist ik veel hoe het zit met een Canadees werk visum, zorgverzekering, mobiel nummer etc. De combinatie met afstuderen, verhuizen en afscheid nemen was niet ideaal. Ik had niet altijd de tijd, energie en rust voor afscheid. Mede doordat ik in september terug kom en dan pas mijn afscheidsfeest heb. Ik ga iedereen in Nederland heel erg missen! Al is het momenteel meer het weten dan beseffen. Desondanks kan ik door het proces van de afgelopen maanden wel zeggen dat ik mij mede dankzij en met jullie enorm rijk voel. Wat een hoop fantastische mensen! Ik hoop dan ook dat het afscheid niet voor eeuwig zal zijn.

Mijn vlucht naar Canada verliep voorspoedig. Alleen een beetje jammer dat mijn snowboardtas onderweg kapot is gegaan. Eens kijken of daar nog wat mee te regelen valt met de reisverzekering. De zomer drukte was goed merkbaar bij de douane. Zowel op Schiphol, Londen als Canada stonden lange rijen. Hetzelfde gold voor de immigratie dienst maar toen ik eenmaal aan de beurt was, was het zo gepiept. Het papiertje ''work permit'' is binnen. Yes! Jordan heeft mij gisteren avond Canadese tijd opgehaald van het vliegveld. Een moment waar we beiden lang naar uit hebben gekeken. Hij heeft niet stil gezeten, want hij heeft namelijk een nieuw bed, tv, mobiel nummer en extra klerenkast (haha ja je leest het goed:)) geregeld. En nota bene een fiets! haha. Dat ik me wat meer thuis zou voelen, de schat. Het weerzien met zijn ouders was al even warm. Ik ben uitgebreid geknuffeld en welkom geheten. Het zal nog wel even duren voordat ik mij hier echt thuis voel, maar de eerste stap is in ieder geval gezet.

Zojuist ben ik op ontdekkingstocht gegaan op m'n fiets. Ik moest namelijk een social insurance number regelen, zo'n 4 4km verder op. Heen heb ik er een uur over gedaan, terug een half uur haha. Fietspaden hebben ze hier niet, dus waar de verkeersdrukte het toeliet heb ik op de weg gefietst. Al moet ik eerlijk bekennen dat mijn wielen vooral de stoep hebben aangeraakt. Ik blijf me toch verbazen over de Canadese verkeersregels. Ze hebben minder stroplichten maar in plaats daarvan staat er op ieder kruispunt een stopteken. In plaats van de Nederlandse stijl ''ik rijd door rood als er niks aan komt'' wordt hier altijd braaf gestopt en zelfs vriendelijk naar elkaar gewuifd als er meerdere automobilisten bij een kruispunt staan te wachten. In Nederland is het ieder voor zich. Wat dat betreft kunnen we nog wat leren van de Canadezen :) De miles, farenheid, inches etc vind ik nog maar wat te verwarrend maar ook dat went. Hoop ik.

De komende tijd zal ik mij bezig houden met vakantie vieren, (Jordans) vrienden zien, mijn plekje vinden en solliciteren. Hoe mijn jaar eruit gaat zien dat weet ik nog niet, maar ik heb er enorm veel zin in!

Heb je vragen, wil je skypen of ... ? Laat het vooral weten :)

Tot snel,

Liefs Ronne




Recente Reisverslagen:

09 Februari 2017

Canada #6

19 December 2016

Canada #5

13 Oktober 2016

Canada #4

14 September 2016

Canada #3

25 Augustus 2016

Canada #2
Ronne

CANADA WIEHOEEE

Actief sinds 02 Feb. 2014
Verslag gelezen: 1778
Totaal aantal bezoekers 90711

Voorgaande reizen:

26 Juli 2016 - 25 Juli 2017

Canada

02 Maart 2014 - 02 Juni 2014

Het grote avontuur :)

Landen bezocht: