Canada #3 - Reisverslag uit Toronto, Canada van Ronne Brunekreef - WaarBenJij.nu Canada #3 - Reisverslag uit Toronto, Canada van Ronne Brunekreef - WaarBenJij.nu

Canada #3

Blijf op de hoogte en volg Ronne

14 September 2016 | Canada, Toronto

Lieve allemaal,

As. zondag alweer vlieg ik voor 8 dagen naar Nederland. Een goed excuus om mijn blog aan te vullen. Ik hoorde dat het nu 30 graden is. Super chill! Vrijwel de hele zomer is het hier warm geweest. Ook voor Canadese begrippen. Vandaag is een van de eerste dagen dat ik mijn zomerjas nodig heb. Het is bewolkt, het miezert en de temperatuur is zo'n 20 graden.

Er valt veel te schrijven, laat ik beginnen met mijn project ''Baan''. Ik ben druk bezig met solliciteren. Het percentage hoogopgeleid ligt hier vele malen hoger dan in Nederland. Een geschikte baan vinden duurt dan ook langer omdat de concurrentie hoger is. Tegen mijn verwachtingen in heb ik al een paar interviews gehad, zelfs een baan aangeboden gekregen, maar niet aangenomen. Het niveau was te laag en ik kon er weinig leren. De komende tijd is de bieb mijn 2e huis en bezoek ik netwerk events. Business kaartjes uitdelen en met mensen babbelen is een populaire manier om een baan te vinden. Het afslaan van een baan was een risico, maar hopelijk wordt mijn geduld op den duur beloond.

Verder ben ik druk bezig met het verkennen van de stad. Vrienden van Jordan nemen me mee naar de beste ijscoman, bubble tea, sushi restaurant, mexicaan etc. Ze zijn allemaal erg aardig, en sommigen beginnen ook al een beetje als mijn vrienden te voelen. Hockey gaat nog steeds top. Ik begin langzamerhand te wennen aan het slechte veld. Afgelopen week kwam een enorme stortbui over. In een mum van tijd stroomde er een laag van dik 15 cm over het pad naast 't veld. Het zal een combinatie van de enorme hoeveelheid water en slechte afvoer geweest zijn. Ik ben zelden zo doorweekt geweest als toen.

Zo'n 1,5 week terug ben ik met Jordan in een lang weekend gaan kamperen in Algonquin National Park. Heel veel heuvels, bomen en meren. We hebben er gezwommen, gehiked en marshmallows gegeten bij het kampvuur. Heel veel marshmallows haha. Toch wel een beetje jeugdsentiment. #wie kan de meeste marshmallows in zijn of haar mond proppen haha. Opvallend genoeg hebben weinig campings plaatsen met gras. Het land is veelal bedekt met zand. Wat ze dan wel weer hebben is een picknicktafel en barbeque bij iedere plaats. Onze plek grensde direct aan een meer. Het uitzicht was erg mooi. Mocht je ooit in deze regio zijn en je komt een kawartha ijssalon tegen. Koop een ijsje. De bollen zijn megagroot (1 bol is zo'n 2-3 bollen in NL), het is super lekker en goedkoop.

Wonderland, een atractiepark + waterpark, is een soort kruising tussen de efteling, walibi en duinrel. Je hebt er theather, achtbanen en waterglijbanen. Super leuk en een echte aanrader. De enige domper was dat je bij de waterattracties je schoenen uit moest doen en dat mijn slippers onder de reling door waren gevallen toen ik terug kwam. Props voor de bewaker die mijn slippers is gaan halen. Customer service is over het algemeen erg goed in Canada. Veel winkels zijn tot laat of zelfs 24h per dag open. Je kunt in veel restaurants je eigen maaltijd samen stellen zonder dat je hier extra voor hoeft te betalen. Er zijn hier ontelbaar veel restaurantjes. Hoe ze zichzelf financieel in leven houden is mij soms een raadsel. Een grote populatie die vaak uit eten gaat. Een stuk vaker dan in Nederland, mede doordat het relatief gezien goedkoop is. Je kunt hier makkelijk voor 20 dollar pp uiteten. Omgerekend is dit zo'n 13,5 euro. Verse producten in de supermarkt zijn verhoudingsgewijs duur. Er is hier een app in omloop waarmee je aanbiedingen kunt checken bij verschillende supermarkten. Is het elders goedkoper dan krijg je korting. Veel mensen maken er een sport van. Wat je op TV ziet is overdreven voor de gemiddelde Canadees, maar het principe is hetzelfde.

Mensen zijn hier vaak oprecht verbaasd dat ik vanuit Nederland deze kant op ben gekomen. Ze geven zelf aan het niet te durven. Ik krijg vaak de vraag welke dingen in leuk/niet leuk vind aan Canada. Leuk: super leuke mensen, mooie natuur en natuurlijk la boyfriend. Minder leuk: de prijs op het etiket is nooit wat je betaald (belasting komt er nog bij), ov sucks (bussen zijn zelden op tijd en de metro verbinding is sterk verouderd) en je weet niet altijd wat iemand bedoeld. Wij Nederlanders zijn gewend aan te geven als ons iets niet zint. Canadese mijden het onderwerp en doen vaak alsof er geen probleem is. Ik ben er nog niet door in de problemen gekomen, maar het moment gaat vast en zeker komen.

Jordans moeder en stiefvader zijn erg aardig en gastvrij. Van te voren was ik wel een beetje zenuwachtig over hoe het zou gaan. Ik woonde ruim 5,5 jaar op mezelf. Het gaat verrassend goed. Iedereen doet zijn/haar eigen ding en het huis is groot genoeg als je alleen wilt zijn. Voor een paar maanden is het prima. Toch kijk ik uit naar het moment dat we ons eigen plekje hebben. We zijn al een beetje aan het rondkijken, maar hebben nog niks bezocht. Dit staat op de planning voor eind oktober. Het plan is om december te verhuizen naar een appartement.

Ik kijk erg uit om naar Nederland te gaan en iedereen weer te zien. Skype is niet altijd je van het, en ik mis de borrels, de theetjes en de bij praat momenten in real life. Ik had niet gedacht dat ik het na 7 weken al zou missen. Wellicht omdat ik weet dat de kans reëel is dat ik hier blijf, en dat real life niet tijdelijk maar voorgoed wordt vervangen door skype... Iets waar ik liever niet over nadenk. Ik mis jullie en ik ga jullie een dikke knuffel geven als ik weer in Nederland ben.

Liefs Ronne


Verslag uit: Canada, Toronto

Canada

Lieve lezers,

Het is weer tijd voor reis numero 2! In 2014 heb ik met heel veel plezier Azië onveilig gemaakt. Een fantastische tijd die ik voor geen goud had willen missen. Ik riep nog zo ''No way dat ik een buitenlander tegenkom''. Nu, twee jaar later, ben ik die buitenlander achterna gereisd. Het moment dat mijn tweede grote avontuur begint. Bestemming: Toronto (Canada).

Na lang twijfelen heb ik afgelopen zomer besloten om mijn buitenlander, Jordan, op te zoeken. Ik wilde graag weten hoe het samenzijn met hem zou bevallen in het ''echte'', of beter gezegd alledaagse leven. Het bleek nog steeds te werken en dat heeft er toe geleid dat hij afgelopen kerst in Nederland is geweest en dat ik nu hier zit. Voor een jaar! Wie had dat gedacht?! :)

Het ongetwijfeld fantastische jaar dat komen gaat heeft naast haar plus punten ook een aantal keer zijden. De afgelopen periode was hectisch vanwege het vele uitzoek en regel werk. #wist ik veel hoe het zit met een Canadees werk visum, zorgverzekering, mobiel nummer etc. De combinatie met afstuderen, verhuizen en afscheid nemen was niet ideaal. Ik had niet altijd de tijd, energie en rust voor afscheid. Mede doordat ik in september terug kom en dan pas mijn afscheidsfeest heb. Ik ga iedereen in Nederland heel erg missen! Al is het momenteel meer het weten dan beseffen. Desondanks kan ik door het proces van de afgelopen maanden wel zeggen dat ik mij mede dankzij en met jullie enorm rijk voel. Wat een hoop fantastische mensen! Ik hoop dan ook dat het afscheid niet voor eeuwig zal zijn.

Mijn vlucht naar Canada verliep voorspoedig. Alleen een beetje jammer dat mijn snowboardtas onderweg kapot is gegaan. Eens kijken of daar nog wat mee te regelen valt met de reisverzekering. De zomer drukte was goed merkbaar bij de douane. Zowel op Schiphol, Londen als Canada stonden lange rijen. Hetzelfde gold voor de immigratie dienst maar toen ik eenmaal aan de beurt was, was het zo gepiept. Het papiertje ''work permit'' is binnen. Yes! Jordan heeft mij gisteren avond Canadese tijd opgehaald van het vliegveld. Een moment waar we beiden lang naar uit hebben gekeken. Hij heeft niet stil gezeten, want hij heeft namelijk een nieuw bed, tv, mobiel nummer en extra klerenkast (haha ja je leest het goed:)) geregeld. En nota bene een fiets! haha. Dat ik me wat meer thuis zou voelen, de schat. Het weerzien met zijn ouders was al even warm. Ik ben uitgebreid geknuffeld en welkom geheten. Het zal nog wel even duren voordat ik mij hier echt thuis voel, maar de eerste stap is in ieder geval gezet.

Zojuist ben ik op ontdekkingstocht gegaan op m'n fiets. Ik moest namelijk een social insurance number regelen, zo'n 4 4km verder op. Heen heb ik er een uur over gedaan, terug een half uur haha. Fietspaden hebben ze hier niet, dus waar de verkeersdrukte het toeliet heb ik op de weg gefietst. Al moet ik eerlijk bekennen dat mijn wielen vooral de stoep hebben aangeraakt. Ik blijf me toch verbazen over de Canadese verkeersregels. Ze hebben minder stroplichten maar in plaats daarvan staat er op ieder kruispunt een stopteken. In plaats van de Nederlandse stijl ''ik rijd door rood als er niks aan komt'' wordt hier altijd braaf gestopt en zelfs vriendelijk naar elkaar gewuifd als er meerdere automobilisten bij een kruispunt staan te wachten. In Nederland is het ieder voor zich. Wat dat betreft kunnen we nog wat leren van de Canadezen :) De miles, farenheid, inches etc vind ik nog maar wat te verwarrend maar ook dat went. Hoop ik.

De komende tijd zal ik mij bezig houden met vakantie vieren, (Jordans) vrienden zien, mijn plekje vinden en solliciteren. Hoe mijn jaar eruit gaat zien dat weet ik nog niet, maar ik heb er enorm veel zin in!

Heb je vragen, wil je skypen of ... ? Laat het vooral weten :)

Tot snel,

Liefs Ronne




Recente Reisverslagen:

09 Februari 2017

Canada #6

19 December 2016

Canada #5

13 Oktober 2016

Canada #4

14 September 2016

Canada #3

25 Augustus 2016

Canada #2
Ronne

CANADA WIEHOEEE

Actief sinds 02 Feb. 2014
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 90731

Voorgaande reizen:

26 Juli 2016 - 25 Juli 2017

Canada

02 Maart 2014 - 02 Juni 2014

Het grote avontuur :)

Landen bezocht: