Canada #2 - Reisverslag uit Toronto, Canada van Ronne Brunekreef - WaarBenJij.nu Canada #2 - Reisverslag uit Toronto, Canada van Ronne Brunekreef - WaarBenJij.nu

Canada #2

Blijf op de hoogte en volg Ronne

25 Augustus 2016 | Canada, Toronto

Lieve lezers,

Ik hoop dat het met jullie net zo goed gaat als met mij. Ik begin al aardig te aarden hier in Canada, al blijf ik sommige dingen nog wel vreemd vinden. Hier is het bijvoorbeeld normaal om hoi te zeggen, elkaar een hand te geven of een knuffel indien het om een vriendschap gaat. De door ons gebruikelijke drie kussen kennen ze hier niet. Verder zeggen Canadezen niet altijd waar het op staat, veelal uit beleefdheid, waardoor ik soms moet raden wat iemand bedoelt. Dit resulteert soms in ongemakkelijke situaties.

Sinds mijn vorige blog heb ik het nodige uitgaan op het gebied van banen. Zo heb ik mijn eigen business kaartjes ontworpen en ben ik naar een netwerk event geweest. Beiden zijn populair in het Canadese zakenleven, naar mijn idee meer dan in Nederland. Ik heb veel inspirerende mensen ontmoet, maar helaas (nog) zonder gewenst resultaat. Ik hoop dat ik binnenkort een baan vind. Langdurig thuis zitten is niet echt aan mij besteed. Gelukkig zijn er genoeg dingen om me mee bezig te houden: Het huishouden, netflix kijken en... mijn langgekoesterde kinderwens is in vervulling gegaan: een hond (schnauzer). Ze heet Mitzi, is 11 jaar oud en gek op aandacht. Ze volgt me overal in huis en is een goed excuus om minimaal twee keer per dag naar het park te gaan. Niet verkeert met de 30 plus temperaturen :) Nog een verschil tussen Nederland en Canada: Alle Nederlanders zoeken de zon op, terwijl Canadezen eerder kiezen voor schaduw. Bovendien heeft Canada duidelijk 4 seizoenen. Daar waar ik in juli 's avonds om 23:00 makkelijk in een zomers jurkje buiten kon lopen koelt het in augustus af tot zo'n twintig graden en kies ik voor een vestje.

Verder hockey ik op maandag- en woensdag avond. Maandag is vanaf beginnersniveau. Er zijn beginnersregels die we dan hanteren, zoals iemand de ruimte geven om een actie te maken en niet slaan. Woensdag is voor gevorderden, waar je alles mag doen wat in het Nederlandse hockey is toegestaan. Gelukkig zijn er een paar die leuk kunnen ballen, al is het gemiddelde niveau op woensdag ook lager dan ik gewend ben. Het is een leuke mix tussen mannen, vrouwen, Canadezen en internationals. Ik heb nog nooit op zo'n bagger veld gespeeld, maar de sfeer is goed. Na afloop van de partijtjes die we spelen gaan we altijd wat drinken. Een clubhuis is er niet, dus twee nabij gelegen kroegen zijn standaard ons doelwit. Niet goed voor mijn portemonnee want je betaald hier makkelijk 7 euro voor bier/wijn. De standaard glazen zijn groter dan in Nederland, maar in verhouding is het duurder dan ik gewend ben. Gelukkig is op woensdag alles voor de helft van de prijs. #lucky me.

Met Jordan gaat alles ook goed. Het voelt alsof het al langere tijd zo is. Al verraden de ''ik wil in bed tv kijken voordat ik ga slapen'' en ''ik niet, want dan kan ik niet slapen'' dat we nog steeds moeten wennen aan elkaars gewoontes. We doen allebei ons eigen ding, en dat is okay. Ik hoef niet iedere avond vrij te houden, en daar ben ik blij om. Zo ben ik met de vriendin van een van zijn beste vrienden een keer 's avonds gaan zwemmen. Gelukkig doen Jordan en ik ook de nodige dingen samen. Denk aan dagjes strand, uiteten, bowlen, baseball wedstrijden in het stadion en de nodige dubbel dates met zijn vrienden. Zo zijn we eergisteren met een koppel naar Canada National Exhibition (The Ex) geweest. Dit is een MEGA GROOT XL kermis met een enorme voedselhal. Anders dan dat kan ik het niet omschrijven. Deze historische happening dateert uit de begin jaren 19e eeuw en is bekend om haar rare voedsel combinaties. Zo kun je er burgers krijgen met gebakken noodles in plaats van brood etc. Ze hadden er een ''Nederlandse'' frietkraam, maar het haalde 't niet bij frietwinkel in Utrecht. Dat is en blijft mijn favoriet. Ik ben dan ook voor de relatief veilige ''sushi burrito'' gegaan.

Tot slot zijn we afgelopen zondag naar het feest van een joodse bruiloft geweest. In eerste instantie was ik verbaast met de keuze voor een zondag. Echter, vanwege de joodse Sjabbat zijn de vrijdag en zaterdag uitgesloten. Het feest was van 21:30-00:00. Kort, maar fantastisch! Een live band met gitaar, piano en sax <3 OMG Wieke je had dit geweldig gevonden! De keppeltjes waren in het begin wel even wennen maar na een paar minuten was ik ze vergeten, zag ik Aziatische en andere niet-Joodse mensen dansen en bedacht ik dat we meer op elkaar lijken dan geloof doet vermoeden.

Liefs Ronne

  • 26 Augustus 2016 - 07:50

    Carla:

    Lieve Ronne,
    Erg leuk om weer je reisverslag te lezen!
    Natuurlijk gaan we je weer volgen.
    Fijn dat je je zo goed voelt en je plekje vindt. En een hond!!! Mitzi! Heb je een foto van hem?
    Liefs Carla

Verslag uit: Canada, Toronto

Canada

Lieve lezers,

Het is weer tijd voor reis numero 2! In 2014 heb ik met heel veel plezier Azië onveilig gemaakt. Een fantastische tijd die ik voor geen goud had willen missen. Ik riep nog zo ''No way dat ik een buitenlander tegenkom''. Nu, twee jaar later, ben ik die buitenlander achterna gereisd. Het moment dat mijn tweede grote avontuur begint. Bestemming: Toronto (Canada).

Na lang twijfelen heb ik afgelopen zomer besloten om mijn buitenlander, Jordan, op te zoeken. Ik wilde graag weten hoe het samenzijn met hem zou bevallen in het ''echte'', of beter gezegd alledaagse leven. Het bleek nog steeds te werken en dat heeft er toe geleid dat hij afgelopen kerst in Nederland is geweest en dat ik nu hier zit. Voor een jaar! Wie had dat gedacht?! :)

Het ongetwijfeld fantastische jaar dat komen gaat heeft naast haar plus punten ook een aantal keer zijden. De afgelopen periode was hectisch vanwege het vele uitzoek en regel werk. #wist ik veel hoe het zit met een Canadees werk visum, zorgverzekering, mobiel nummer etc. De combinatie met afstuderen, verhuizen en afscheid nemen was niet ideaal. Ik had niet altijd de tijd, energie en rust voor afscheid. Mede doordat ik in september terug kom en dan pas mijn afscheidsfeest heb. Ik ga iedereen in Nederland heel erg missen! Al is het momenteel meer het weten dan beseffen. Desondanks kan ik door het proces van de afgelopen maanden wel zeggen dat ik mij mede dankzij en met jullie enorm rijk voel. Wat een hoop fantastische mensen! Ik hoop dan ook dat het afscheid niet voor eeuwig zal zijn.

Mijn vlucht naar Canada verliep voorspoedig. Alleen een beetje jammer dat mijn snowboardtas onderweg kapot is gegaan. Eens kijken of daar nog wat mee te regelen valt met de reisverzekering. De zomer drukte was goed merkbaar bij de douane. Zowel op Schiphol, Londen als Canada stonden lange rijen. Hetzelfde gold voor de immigratie dienst maar toen ik eenmaal aan de beurt was, was het zo gepiept. Het papiertje ''work permit'' is binnen. Yes! Jordan heeft mij gisteren avond Canadese tijd opgehaald van het vliegveld. Een moment waar we beiden lang naar uit hebben gekeken. Hij heeft niet stil gezeten, want hij heeft namelijk een nieuw bed, tv, mobiel nummer en extra klerenkast (haha ja je leest het goed:)) geregeld. En nota bene een fiets! haha. Dat ik me wat meer thuis zou voelen, de schat. Het weerzien met zijn ouders was al even warm. Ik ben uitgebreid geknuffeld en welkom geheten. Het zal nog wel even duren voordat ik mij hier echt thuis voel, maar de eerste stap is in ieder geval gezet.

Zojuist ben ik op ontdekkingstocht gegaan op m'n fiets. Ik moest namelijk een social insurance number regelen, zo'n 4 4km verder op. Heen heb ik er een uur over gedaan, terug een half uur haha. Fietspaden hebben ze hier niet, dus waar de verkeersdrukte het toeliet heb ik op de weg gefietst. Al moet ik eerlijk bekennen dat mijn wielen vooral de stoep hebben aangeraakt. Ik blijf me toch verbazen over de Canadese verkeersregels. Ze hebben minder stroplichten maar in plaats daarvan staat er op ieder kruispunt een stopteken. In plaats van de Nederlandse stijl ''ik rijd door rood als er niks aan komt'' wordt hier altijd braaf gestopt en zelfs vriendelijk naar elkaar gewuifd als er meerdere automobilisten bij een kruispunt staan te wachten. In Nederland is het ieder voor zich. Wat dat betreft kunnen we nog wat leren van de Canadezen :) De miles, farenheid, inches etc vind ik nog maar wat te verwarrend maar ook dat went. Hoop ik.

De komende tijd zal ik mij bezig houden met vakantie vieren, (Jordans) vrienden zien, mijn plekje vinden en solliciteren. Hoe mijn jaar eruit gaat zien dat weet ik nog niet, maar ik heb er enorm veel zin in!

Heb je vragen, wil je skypen of ... ? Laat het vooral weten :)

Tot snel,

Liefs Ronne




Recente Reisverslagen:

09 Februari 2017

Canada #6

19 December 2016

Canada #5

13 Oktober 2016

Canada #4

14 September 2016

Canada #3

25 Augustus 2016

Canada #2
Ronne

CANADA WIEHOEEE

Actief sinds 02 Feb. 2014
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 90733

Voorgaande reizen:

26 Juli 2016 - 25 Juli 2017

Canada

02 Maart 2014 - 02 Juni 2014

Het grote avontuur :)

Landen bezocht: