Shanghai, Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Ronne Brunekreef - WaarBenJij.nu Shanghai, Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Ronne Brunekreef - WaarBenJij.nu

Shanghai, Hanoi

Blijf op de hoogte en volg Ronne

26 Maart 2014 | Vietnam, Hanoi

Hee allemaal!

Mijn laatste blog is inmiddels alweer even geleden. Dit, omdat het internet in Shanghai dermate slecht was. Zo slecht, dat het onmogelijk was om een blog te posten... Wel geprobeerd, zonder resultaat. Hopelijk werkt het hier wel.

Inmiddels ben ik alweer 3 dagen in Hanoi (Vietnam), maar ik zal eerst in het kort over Shanghai vertellen. Een futoristische stad (architectuur), maar geen must see. Alleen 'the bund' was de moeite waard, met name 's avonds laat (alle gebouwen zijn dan verlicht). Shanghai is opvallend westers als je het vergelijkt met de andere plaatsen in China die ik heb bezocht. Blanke mensen zijn geen uitzondering, en er is veel westers eten te krijgen. Goed eten, maar de prijs is er ook naar. Je betaald hier met gemak het dubbele voor een bord met friet t.o.v. noodles. De 1e dag in Shanghai heb ik opgetrokken met een meisje uit Taiwan die ik ontmoet heb in het hostel, erg gezellig. Mooie (nauwe) straatjes/grachtjes bezocht die mij erg deden denken aan Venetie vanwege de gondels. Ook hier heb je overal kleine eet-tentjes waar je lekkere dingen kunt kopen. Een typische dumpling voor die streek kon ik dan ook niet aan mij voorbij laten gaan. 's avonds heb ik spontaan met 3 andere meisjes (UK, Frankrijk en Ecuador) uit mijn hostel een poging gedaan tot karaoke, de uitgaansgelegenheid voor Chinezen. Het was alleen een beetje te prijzig, waardoor we uiteindelijk besloten hebben om het niet te doen, maarik ben blij dat ik het gezien heb. Een aangrenzende supermarkt, cocktailbar, wachtruimte, opgetutte Chinezen... Shanghai in de avond totaal anders dan overdag. Om onze avond niet compleet te laten mislukken zijn we op jacht gegaan naar een (dans)club. Het meisje uit Ecuador was er eerder geweest. Super goede muziek, en gratis entree. Goede deal! In NL zou je zeker geld moeten betalen om binnen te komen, dus wij helemaal blij. Echter, eenmaal binnen stond ik toch wel even 3 keer met mijn ogen te knipperen. Chinezen dansen namelijk niet, ze zitten in lounche banken, drinken en spelen spelletjes. Raar, maar waar. Dus we hebben ons eigen feestje gebouwd:)

De tweede dag in Shanghai heb ik gemeet met Mike, een Chineze jongen die ik in Beijing heb ontmoet. Het was leuk om hem weer te zien, maar ik was twee dagen later ontzettend blij dat ik van hem af was. Hij kwam aan in Shanghai zonder een hostel geboekt te hebben, of uberhaupt uitgezocht te hebben waar hostels zich bevinden. Nogal naief als je het mij vraagt. Ik drong dan ook aan dat hij iets moest regelen, om 17h ging hij daar eindelijk mee akkoord. Echter, op dat moment zaten alle hostels vol... Ik heb meerdere keren mijn hulp aangeboden, maar hij wilde niks van mij aannemen. Na een half uur gewacht te hebben was ik het goed zat en besloot ik om naar mijn kamer te gaan. 2,5 uur later was hij nog steeds geen stap verder. Ik was de tijdsverspilling zat en heb een hostel voor hem geregeld. Wat bleek, zijn moeder doet thuis alles voor hem (hij is 18) dus hij kan zijn eigen boontjes (nog) niet doppen... Dan ben je bij mij aan het verkeerde adres. In Beijing had ik dit niet zo door, omdat er veel bezienswaardigheden waren om de tijd mee te vullen. Zoals veel Chinezen handeld ook Mike zonder plan. Chinezen gaan naar een plek, en als ze klaar zijn besluiten ze wat ze daarna gaan doen. Niet altijd efficient... Opzich is dat niet zo erg, maar ik houd van mensen met een eigen mening. Mijn mening was voor Mike wet, hij was nogal aanhankelijk. Wederom wilde hij alles voor mij betalen, ik kreeg gaan de weg steeds meer het gevoel dat hij meer achter onze vriendschap zag dan ik. Echter, Chinezen gaan anders om met relaties dan wij gewend zijn. In China vinden ouders het over het algemeen niet goed als je date voor je 20e. Echter, vanaf je 22e gaan ze pushen omdat het hier normaal is om op je 25e te trouwen. Gearrangeerde huwelijken komen dan ook geregeld voor, in de zin dat de ouders een geschikte parter zoeken voor hun kind. Kinderen hebben echter wel de gelegenheid om nee te zeggen, en om hun eigen vriend(in) te vinden. Zoals wij een avond uit kunnen gaan, kunnen kissen met iemand en de volgende dag die persoon niet meer spreken, dat is hier uit den boze. Zoenen kost een lange tijd, maar als je eenmaal daar bent betekend het gelijk seks. Anyway, een cultuurverschil dat me is opgevallen.
Oh, voordat ik het vergeet. Je hebt een heel mooi park in Shanghai, wat 150 jaar geleden een prive-park was en wat momenteel beroemd is om haar architectuur. De moeite van het bezoeken waard:)

Genoeg over China, momenteel bevind ik mij in Vietnam (Hanoi). De Franse invloeden zie je overal terug, zowel qua architectuur als in de musea (franse vertalingen). Sommige plekken doen mij dan ook sterk denken aan Parijs. Ik weet nog niet veel over de Vietnamese cultuur, behalve dat vrouwen hier in het verleden (Vietnam oorlog) over het algemeen veel meevochten in het geruilla leger. Meer dan 50% van de hoge posities werd destijds bekleed door een vrouw, wat uniek is. Er zijn hier in verhouding een stuk meer westerse toeristen, het toeval wil dat ik in het hostel een meisje heb ontmoet die op dezelfde middelbareschool heeft gezeten als ik. Wat is de wereld toch klein:) Vanwege de franse invloeden is de keuken een stuk westerser dan in China. Je hebt hier normaal wit brood, yes! in China was alles zoet of klef. Sinds ik hier ben heb ik het lijk van Ho Chi Min bezocht, evenals een gevangenis waar zowel criminelen als Amerikaase soldaten hebben gezeten. Daarbij ben ik naar een Tempel geweest, helaas waren we er te laat om het van binnen te kunnen bekijken, maar de buitenkant zag er erg mooi uit. Het vrouwen mausoleum was de moeite waard, in tegenstelling tot China vind je hier de nodige informatie over de geschiedenis van het land, I like:). In het verleden was het normaal om rond je 16 te trouwen, de rituelen hingen echter af van de bevolkingsgroep (stam). Hetzelfde gold voor de kledendracht. Het zeggen is dat het soms op het plattenland nog steeds zo werkt. In de stad is het echter uit den boze. Net zoals in China zijn velen Vietnamesen nog nooit buiten hun eigen land geweest. In China vond ik het soms moeilijk om duidelijk te maken dat China niet het enige land is waarin ik geinteresseerd ben, iets wat voor Chinezen onbegrijpelijk is omdat hun wereld alleen binnen China valt. Nederland kennen ze soms niet, evenals de westerse cultuur. Ze zijn niet gewend om zich aan te passen, een van de redenen waarom veel Chinezen dan ook geen Engels kunnen. Hier in Vietnam is dat gelukkig anders. De menu kaarten zijn vaak zowel in het Vietnamees als Engels, evenals de prijzen. Hier weet ik wat ik bestel, toch wel een gerustellende gedachte. Al ga ik het Chineze eten wel missen. Het is stukken beter dan de afhaalchinees thuis. Gelukkig is het eten hier in Vietnam prima te doen, ik mag niet klagen.

Oorspronkelijk was het mijn plan om morgen naar Sapa te gaan, en daarna naar Halong Bay. Echter, vanwege het weer heb ik dit omgedraaid. Het is sinds tijden mooi weer in Halong Bay, waardoor iedereen mij aanraadde hier eerst naar toe te gaan. Slecht weer betekend namelijk een slechte ervaring, en daarvoor is 125 dollar toch een beetje te veel geld. Ik ga samen met het Nederlandse meisje/een Canadees meisje (ook uit het hostel), en heb er erg veel zin in.

Tot slot, jullie vragen je wellicht af hoe het gaat met mijn gezondheid. Ik voel mijn niet 100 %, maar ik kan overdag van alles ondernemen dus ik zit er niet zo mee. Echte buikkrampen heb ik gelukkig nog niet gehad. Wel een beetje, maar niet zo erg dat ik niks kan ondernemen. De lucht(vervuiling) is erger. Ik heb al ruim een week een snotneus, en moet veel hoesten. Vermoedelijk komt dit door de smog/uitlaatgassen. Hopelijk gaat het snel over. Genoeg geklaag, ik heb het er absoluut voor over:) Aan het begin van mijn reis voelde 3 maanden lang, maar ik heb nu al het idee dat ik meer tijd zou kunnen doorbrengen in Azie. Een goed teken denk ik. Dat neemt niet weg dat ik veel aan julile denk. Ik hoop dat alles goed met jullie gaat.

Veel liefs en een dikke kus,

Ronne

ps. het internet in CHina was te slecht voor het uploaden van foto's. Als ik tijd heb zal ik binnekort wat foto's proberen te plaatsen. Dan hebben jullie een idee:)

  • 04 April 2014 - 15:21

    Tineke:

    Ha Ronne,
    Leuk dat het gelukt is met de foto's. Wat eet je daar voor engs, iets klein, bruins op een stokje. Fijne tijd verder. Liefs, Tineke

  • 04 April 2014 - 15:21

    Emilie:

    Bon dia mi dushi! Wat is het heerlijk om jouw reisverslagen te kunnen lezen! Vooral de culturele verschillen zijn zeer vermakelijk; het lijkt me dat je daar telkens weer aan moet wennen ;-) Gaaf dat je zoveel nieuwe mensen hebt ontmoet; in iedere stad/ hostel een ander reisgezelschap is heel ondernemend! Tof om te zien :)

    Hier in Nederland gaat het allemaal goed, maar er zijn toch twee belangrijke dingen uit jouw kikkerlandje die je even moet weten: a.k.a. Nieuws in een notendop!
    - We hebben de NSS-TOP in Den Haag overleefd! (Kaartverkoop van het Rijksmuseum zijn verdrievoudigd bij de Amerikaanse toeristen, na het praatje van Obama.. Haha!)
    - Het is al 1,5 week rond de 21 graden in NL, dus iedereen stapt 's ochtends met zijn beste been uit bed! (hier ook last van hooikoorts, geen smog daarentegen;-) )

    Daarnaast schrijft De Nederlandse media nog altijd wilde verhalen over Geert Wilders, Linda de Mol, Badr Hari en Monique Smit......... Er is dus niet zoveel veranderd in de tussentijd! Niks om je zorgen over te maken dus! Het enige waar jij voor moet zorgen is lekker te genieten van alle mooie (culturele) inspiraties en avonturen. Enjoy (!) en een hele dikke kus uit Utrecht! Liefs Emilie
Ronne

CANADA WIEHOEEE

Actief sinds 02 Feb. 2014
Verslag gelezen: 2794
Totaal aantal bezoekers 90739

Voorgaande reizen:

26 Juli 2016 - 25 Juli 2017

Canada

02 Maart 2014 - 02 Juni 2014

Het grote avontuur :)

Landen bezocht: